Onderzoek wijst het uit: jij bent op zoek naar nieuwe woonmerken

Uit een recent onderzoek naar de wooninteresses van de Nederlandse consument komen een aantal zaken waar we bij de vt wonen&design beurs heel blij van worden. En die we eigenlijk ook wel wisten of duidelijk terugzien onder bezoekers van de beurs en de bedrijven die op de beursvloer staan. Zoals dat jij dus op zoek bent naar nieuwe woonmerken.

Het bedrijf DPG Media deed onderzoek onder woonconsumenten en daaruit komen verschillende inzichten van hoe de woningmarkt en de voorkeuren van mensen zich ontwikkelen. Een paar van die resultaten delen we graag. Juist omdat we veel van die zaken terug zien in de eerste week van oktober, als het weer tijd is voor de vt wonen&design beurs (van 1 T|M 6 oktober 2024, Expo Greater Amsterdam in Vijfhuizen. Jij komt toch?).

Woonpareltjes

Zo staat maar liefst 69 procent van de consumenten open voor nieuwe woonmerken. Dat kan duiden op een markt waar innovatie en diversiteit steeds belangrijker worden. Dat zien we ook op de vt wonen&design beurs. Hier vind je naast gevestigde namen meer dan ooit nieuwe namen, startende bedrijven en echte woonbeurspareltjes.

Wat dacht je bijvoorbeeld van de mooite items van Brandthout Dutch Designart? Met liefde voor detail ontwerpen en produceren ze prachtige objecten: van placemat tot lamp en prachtige prints van stadskaarten op hout. Of neem het bedrijf Spic’d dat hard op weg is om de Rituals van de keuken te worden?Of check Studio BOP (Birds of Paradise) die lichtkunst maakt van houtfineer. En wat dacht je van Veder design, voor prachtige tafels die minimalistisch, functioneel en duurzaam zijn? De keuze is reuze op de beursvloer.

(Beeld: Spic'd)

Inspiratie opdoen en meubels bekijken

Daarnaast blijk dat inspiratie voornamelijk in fysieke winkels wordt gezocht. Zo’n 57 procent van de mensen bezoekt voor meubels en 60 procent doet dit in het geval van woonaccessoires. Een tastbare winkelervaring is dus van belang. Onze beursvloer doet hier niet voor: je vindt er een prachtige afspiegeling van verschillende winkels.

Voor wie gaat verbouwen

Ook het onderwerp verbouwen blijft populair. Zo’n 53 procent geeft aan bezig te zijn met een kleine verbouwing of plannen hebben dit binnen het komende half jaar te gaan doen. Bijna een derde is momenteel bezig zich met grotere verbouwingsplannen. Er is dus veel behoefte om woonruimte te verbeteren en op maat te maken. Niet voor niets is het een van de thema’s die de beurs hanteert. Ook wat dit onderwerp vind je dus veel aansluiting op de beurs met aanbieders, experts en producten voor verbouwingen.

(Beeld: Detremmerie)

Dompel je onder in inspiratie

Een van de conclusies van het onderzoek is ook dat de markt in beweging is, mensen actief zoeken naar nieuwe inspiratie en manieren om hun (t)huis te verbeteren. Dat kunnen we alleen maar beamen. Daarom staat er ook die jaar weer een wonderschone woonbeurs voor je klaar. Dompel je onder in wooninspiratie en laat je verrassen door nieuwe collecties. Bekijk innovaties, ontmoet de mooiste woonbedrijven, kom proefzitten op meubels en kies nieuwe accessoires uit.

(Beeld: Betonlook.nl)