Dutch Design Battle: liggen deze nieuwe producten binnenkort in de winkel?

(Op de foto: alle pitchende talenten en coaches van de woonbedrijven)

Wat loopt er veel ontwerp en interieurtalent in Nederland rond. De Dutch Design Battle koppelde verschillende talenten aan gerenommeerde woonmerken. De kans is groot dat er binnenkort heel wat nieuwe producten in de schappen liggen, dankzij een vliegende start op de vt wonen&design beurs!

Tijdens de Dutch Design Battle op de Vakdag van de laatste editie van de vt wonen&design beurs hebben verschillende aanstormende talenten hun ideeën voorgelegd aan gerenommeerd Nederlands woonmerken, zoals Zuiver Interieur, Loods 5, Fest Amsterdam, HKLiving en POLSPOTTEN. Maar liefst 20 talenten (uit tientallen inzendingen) mochten hun idee of ontwerp ook pitchen voor de coaches.

1, 2 of 3 lampjes aan? Of geen?

Als een coach of bedrijf het idee als waardevol inschatte en het gesprek over ontwikkeling van het product hierover aan wilde gaan, konden zij dit aangeven door hun lampje te verlichten. En daar gingen heel wat lampjes aan! Bij de een was dit een enkel lampje, bij sommige was het (lastig) kiezen tussen de verschillende coaches en bij een enkeling was dit helaas niet het geval. Een paar mooie voorbeelden willen we je niet onthouden.

En zo zag dat eruit, als een coach het lampje indrukte bij een pitch.

Keuze uit 6 mooie woonbedrijven

Zo gingen er bij Solange Frankort en Jordi Verbaan van Studio Verbaan na het pitchen maar liefst zes lampjes aan! Waarom ze meededen? ‘Het lijkt ons een fantastische kans om mee te doen aan de Dutch Design Battle en onze ontwerpen naar een hoger niveau te tillen. Wij creëren objecten die zich bevinden op het snijvlak van kunst en design. De uitdaging om onze minimalistische vormtaal te vertalen naar een product dat zowel commercieel aantrekkelijk als betaalbaar is voor een breed publiek, spreekt ons enorm aan.’ Dat vonden de coaches dus ook. Uit alle verschillende bedrijven die enthousiast waren, kozen ze voor POLSPOTTEN. Een keuze die ze van tevoren samen al even hadden besproken, voor het geval dat. ‘Toch bleef het een verassing en echt een hele eer. Het is een fantastisch merk en we kijken uit naar een samenwerking.’

Olifantenstoeltje

Bart van Dulmen was een van de talenten waar het sein op groen sprong. Hij bedacht een esthetische én handige ‘elefantchair’ voor zijn dochtertje. Het stoeltje groeit met je kind mee, is van hout en heeft een prachtige vormgeving. Hij kreeg gehoor bij niemand minder dan Loods 5. Floor Coers, Head of Marketing: ’We hebben (nog) geen eigen kinderlijn en dit zou bij ons best eens van toegevoegde waarde kunnen zijn. Ik denk dat het voor een breed publiek een toegankelijk ontwerp is. Je kan er veel kanten mee op, of je het nu neutraal houdt of kleur toevoegt. De grootste uitdaging is, denk ik, nog het veiligheidsaspect van het meubel. We ontwikkelden recent onze eerste collab, met Enkel Art Studio, en zoiets willen we best vaker doen. Al met al zijn we dus enthousiast. Wie weet ligt het onderwerp over een tijdje in onze winkels.’ Ook Bart zelf is blij. ‘Ik kan zelf best veel, maar produceren kost tijd. En ik heb ook nog ideeën en prototype(s) voor andere designmeubels voor kinderen. Dus superleuk om met hen hierover het gesprek aan te gaan. Echt heel blij mee.’

En zo waren er veel talenten die een match hadden met een coach en woonbedrijf. Wij hebben genoten, hopelijk jij ook!